Empathie ou sympathie ?

Videos inspirantes par Clio Franguiadakis - Osez l'Odyssee

Empathie ou sympathie ?

Brené Brown nous présente la différence entre empathie et sympathie, de façon ludique et pédagogique. Ça change tout !

Empathy – Durée 3 mn Transcription ci-dessous…

What is empathy, and why is it very different than sympathy?

Empathy fuels connection; sympathy drives disconnection.

Empathy, it’s very interesting. Theresa Wiseman is a nursing scholar who studied professions, very diverse professions where empathy is relevant and came up with four qualities of empathy:

  1. perspective taking, the ability to take the perspective of another person or recognize their perspective as their truth;
  2. staying out of judgment, not easy when you enjoy as much as most of us do;
  3. recognizing emotion in other people; and then,
  4. communicating that.

Empathy is feeling with people.

To me, I always think of empathy as this kind of sacred space when someone’s kind of in a deep hole and they shout out from the bottom and they say, “I’m stuck. It’s dark. I’m overwhelmed.”

And then we look and we say, “Hey,” climbing down, “I know what it’s like down here and you’re not alone.”

Sympathy is, “Ooh! It’s bad… uh huh? Uhh, no. You want a sandwich?”

Empathy is a choice. It’s a vulnerable choice because in order to connect with you, I have to connect with something in myself that knows that feeling.

Rarely, if ever, does an empathetic response begin with “at least.” And we do it all the time. Because you know what, someone just shared something with us that’s incredibly painful, and we’re trying to silver-lining it. I don’t think that’s a verb, but I’m using it as one.

We’re trying to put a silver lining around it.

“I had a miscarriage.”

“At least you know you can get pregnant.”

“I think my marriage is falling apart.”

“At least you have a marriage.”

“John’s getting kicked out of school.”

“At least Sarah is an A student.”

But one of the things we do sometimes in the face of very difficult conversations is we try to make things better.

If I share something with you that’s very difficult, I’d rather you say, “I don’t even know what to say right now. I’m just so glad you told me.”

Because the truth is, rarely can a response make something better. What makes something better is connection.

Clio Franguiadakis Osez l'Odyssée Coaching Formation Bordeaux

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Au sujet de l'auteur

Clio Franguiadakis

Depuis 2014, et après 20 années d’expériences dans le secteur privé, Clio accompagne les Dirigeants & Managers dans toutes les phases de leur vie professionnelle, en se focalisant sur 3 leviers de performance : l'Humain, les Relations et l'Efficacité professionnelle. Elle dédie ses compétences, sa passion de l'Humain et son énergie au "mieux-être" et au "bien travailler ensemble". En tant que facilitatrice du changement, elle permet à ses clients de déployer leurs talents et potentiels, et d’accroître leurs performances et résultats. Ses prestations de Coaching professionnel, analyse de pratiques, Co-Développement et formation, en mode individuel et/ou collectif, sont destinées à celles et ceux qui sont prêts à relever les défis qui se présentent et à avancer. A quoi ressemblerait votre vie si vos actions et résultats étaient à la hauteur de vos potentiels ?

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